بلاگ

نوید بازگشت روشنایی به معابر کرمان

کرمان – ایرنا – خاموشی و نبود نور کافی در معابر اصلی و فرعی شهر کرمان یکی از نقاط ضعف مهم این کلانشهر به شمار می‌رود که باعث شده زندگی و زیبایی این شهر زیر تاریکی گم شود و حال مسئولان برق نوید آغاز نوسازی و ارتقای شبکه برق کرمان را می دهند.

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر آنچه توجه هر تازه واردی به شهر کرمان را به خود جلب می کرد، کمبود نور و تاریکی فضای کلی این شهر بود که به اصطلاح حالتی دلگیر را به کرمان زیبا و تاریخی می داد و باعث می شد تا تصویر کرمان تاریک در اذهان شکل بگیرد.

خاموشی معابر کرمان مشکلاتی از قبیل افزایش سوانح رانندگی و سهولت در انجام جرم و بزه و سختی تردد را نیز برای شهروندان در پی دارد که همواره مورد گلایه اهالی این کلان شهر بوده است، به طوری که براساس تحلیل آمار شکایت‌های مردمی که به شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ارائه شده، مشکل نبود روشنایی معابر و قطع برق در سال ۱۴۰۰ از جمله مهمترین آنها با فراوانی حدود ۳۳ درصد از کل شکایت ها بوده است.

نورپردازی و ایجاد روشنایی در شهرها ضمن اینکه امنیت شهروندان را در برای حضور و تردد در معابر افزایش می دهد، شور و نشاط شهری را هم بالا می برد که ماحصل آن زیبا شدن شهر و حضور و ماندگاری هر چه بیشتر گردشگران است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در چند مورد گزارش های مفصلی در رابطه با معضل کمبود روشنایی و تاریکی شهر کرمان تهیه و منتشر کرده است.

هر چند مسئولان خود به کافی نبودن روشنایی در شهر کرمان اذعان دارند، دلایلی مانند سرقت سیم و کابل را نیز مطرح می کنند و تلاش های مقطعی نیز برای رفع این نقص انجام داده اند، اما فقدان یک برنامه ریزی جامع و گسترده این اقدامات را کم اثر کرده است.

حال آنطور که مسئولان شرکت توزیع برق شمال استان کرمان اظهار می دارند، فاز اول طرح بهسازی روشنایی شهر کرمان با مشارکت این شهرداری با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست.% buffered

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال‌های نسبتا دور هزینه روشنایی معابر از طریق قبوض مشترکان دریافت می شد، اما بیش از ۲ دهه است که این بند از قبض های برق حذف شده و روشنایی معابر برای شهروندان رایگان است.

محمد سلیمانی ساردو تصریح کرد:بخشی از مالیات ارزش افزوده به روشنایی معابر اختصاص پیدا می کند که به حساب شهرداری می رود و در این بخش هزینه می شود.

وی ادامه داد: طی لایحه جامع خدمات شهری و روستایی که در سال‌های اخیر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بین خدمات شهرداری و شرکت های برق تفکیک قائل شده است و قرار شد با مشارکت شهرداری مشکل روشنایی معابر شهر کرمان حل شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال کرمان با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال به روشنایی معبر شهر کرمان بیان کرد: در این پروژه ۱۵۰ میلیارد ریال خرید لامپ توسط شهرداری و بقیه در قالب ارائه خدمات و تجهیزات توسط شرکت توزیع برق شمال کرمان تامین می شود.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح لامپ های فعلی ۲ بزرگراه امام خمینی(ع) و امام رضا(ع) به لامپ LED که هم کم مصرف تر و هم روشنایی بیشتری دارد، تبدیل می شود که سه هزار لامپ تحویل شهرداری شده است.

سلیمانی ساردو تاکید کرد: اصلاح روشنایی معابر خیابان های داخل شهر در فاز بعدی طرح انجام می شود و این طرح نور شهر کرمان را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی افزود: تامین روشنایی خیابان ها و بلوارهای جدید به صورت مساوی بین شهرداری و شرکت برق انجام می شود و نقاطی هم که از نور مناسب برخودار نیستند تا شهریور ماه اصلاح می شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال کرمان خاطرنشان کرد: البته چراغ های معابر در برخی اماکن بازدهی بالایی هم ندارند و دلیل عمده آن وجود شاخ و برگ درختان است که باید چیدمان شهری در این موارد تغییر و اصلاح شود.

به گزارش ایرنا امید می رود با توجه به اجرای طرح بهسازی روشنایی معابر شهری در شهر کرمان در آینده نزدیک شاهد شهری پر نور تر، زیباتر و امن تر برای زندگی شهروندان باشیم و یکی از دغدغه های مهم ساکنان کرمان برطرف شود.

اشتراک گزاری:
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *